من وقتي كوچولو بودم با يه مجموعه كتاب بزرگ شدم يعني يه جورايي زندگي كردم ...راستش هنوزم بعضي وقتا ميرم سراغشونو يه ناخونكي بهشون مي زنم ... نمي دونم شمام مثه من بودين يا نه .به هر حال من توي اين پستم تصميم دارم از خالق داستانهاي مصور و زيبايي ياد كنم به نام تن تن و ميلو.




ژرژ پراسپر رمی (۲۲ مه ۱۹۰۷ – ۳ مارس ۱۹۸۳) (مشهور به هرژه) نویسنده و کارتونیست بلژیکی بود که بیش از همه به خاطر خلق ماجراهای تن‌تن و میلو مشهور است. این اثر از مشهورترین آثار کمیک (داستان مصور) تمام تاریخ و به خصوص در تاریخ اروپا است و به خاطر آن نام هرژه در ۲۰۰۳ به تالار مشاهیر کتاب‌های کمیک اضافه شد.

هرژه آموزش رسمی هنری ندیده بود ولی پس از ترک مدرسه، ابتدا به عنوان یک گرافیست شروع به کار کرد و به دنبال آن از سال ۱۹۲۹ تا هنگام مرگش در سال ۱۹۸۳ به خلق ماجراهای تن تن مشغول بود.

هرژه در اثر پیشرفت سرطان خون خود و کم خونی ناشی از آن در ۳ مارس ۱۹۸۳ در بلژیک از دنیا رفت. با مرگ وی آخرین کتاب تن‌تن به نام تن‌تن و هنر جدید ناتمام ماند. هر چند هنرمندان مشهوری سعی در تمام کردن آخرین داستان تن‌تن کردند, اما نتیجه آنی نشد که طرفداران بی شمار تن‌تن در انتظارش بودند. بر طبق وصیت ژرژ رمی, هیچ هنرمندی بعد از وی حق خلق داستان جدیدی از تن‌تن را نداشت و در حقیقت با مرگ وی مجموعه داستان‌های تن‌تن به پایان رسید.ا




انتشارت یونیورسال ، به مدیریت آقای ماردیک بوقوسیان ، برای نوجوانان دهه ی چهل و پنجاه شمسی ، نام آشنایی ست. ناشری که برای نخستین بار در ایران ، اقدام به ترجمه و چاپ کتاب های کمیک استریپ و تمام رنگی نمود. از کتاب های آموزشی مانند "نفت" و "عظمت بازیافته" تا "ماجراهای تن تن و میلو" ، "آستریکس و اوبلیکس" و ...

نخستین کتاب های تن تن که در سال 1350 توسط انتشارات یونیورسال چاپ شدند عبارت اند از "هدف کره ی ماه" و "جزیره ی سیاه". این دو کتاب با اندازه ای بزرگ و ظاهری جذاب ، عناوینی کنجکاو کننده و قیمت نسبتا" مناسب (15 تومان) با استقبال شدید کودکان و نوجوانان ایرانی مواجه شدند. جذابیت داستان ها ، نقاشی های خیره کننده ، ترجمه ی زیبا و روان خسرو سمیعی و پخش کارتون های تن تن از تلوزیون ، کافی بود تا ناشر ، علی رغم هزینه و مشکلات فنی ، طی سال های بعد ، کتاب های دیگری از مجموعه ی ماجراهای تن تن و میلو را روانه ی بازار گرداند.
انتشارات یونیورسال تا سال 1356 ، 13 عنوان از ماجراها ی تن تن و میلو را به چاپ رساند و مدتی قبل از انقلاب ، فعالیت خود را متوقف نمود.ا

اما در سال 1379 ، انتشارات تاریخ و فرهنگ (و در ادامه رایحه ی اندیشه) اقدام به چاپ متوالی تمامی ماجراهای تن تن (از تن تن در روسیه تا هنر الفبا) نمود. کیفیت چاپ این مجموعه نسبتا" خوب و ترجمه های آن روان به حساب می آیند (هر چند از روی متن انگلیسی هستند) ولی به هر حال سانسور متن و تصویر ، گریبان این کتاب ها را نیز رها نکرد.

البته ناگفته نماند كه هيچ كدام از تن تن هاي جديد جاي تن تن هاي انتشارت یونیورسال را نخواهد گرفت.ا




اينجا ميتوانيد موسيقي فيلم تن تن را بشنويد .بسيار زيباست ، امتحان كنيد.ا

و اين هم يه جاي عالي براي دانلود كتابهاي تن تن از انتشارات يونيورسال(همون قديمي ها )براي دانلود روي اين عكس كليك كنيد.ا













وبسايت شخصي تن تن و ميلو:http://www.tintin.com/

No comments: